اولویتهای پژوهشی بانک رفاه کارگران سال 1396
"توضیح اینکه اولویت های پژوهشی ذیل، صرفا جهت برای مقاصد دانشجویی و انجام پایان نامه و رساله مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تبیین گردیده است"
اولویتهای پژوهشی بانک رفاه کارگران
سال 1396
1- بانکداری اسلامی
-
شناسایی موانع پیاده سازی حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و فنی و ... .بانکداری اسلامی و ارائه راهکارهای اجرایی
-
بررسی تجربیات بانکهای خارجی و شناسائی نوآوری های نوین تامین مالی اسلامی
-
تعیین شاخص و ارائه الگوی ارزیابی بانکداری اسلامی
-
بررسی تاثیر اجرای بانکداری اسلامی بر بهبود عملکرد سنجههای کلیدی بانک (کارایی و اثربخشی نظام بانکداری اسلامی)
-
آسیبشناسی اجرای بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور و ارائه راهکارهای مناسب با تاکید بر بانک رفاه
-
مقایسه تطبیقی خدمات بانکهای اسلامی به منظور تدوین طرحهای نوین جهت اجرا
-
بررسی الزامات اجرای مشارکت در سود و زیان(PLS) در بانک رفاه
-
مطالعه عقود جدید اسلامی با رویکرد بررسی تطبیقپذیری کامل با اصول شریعت
-
بررسی میزان آمادگی و پذیرش مدیران ارشد میانی و اجرایی بانک در اجرای کامل بانکداری اسلامی
2- اعتباری
-
بررسی مکانیزاسیون فرآیندهای اعتباری و شناسایی ریسک مترتب بر آن
-
آسیب شناسی وضع فعلی و ارائه الگو و تببین پرتفوی بهینه
-
بررسی عملکرد سایر بانکها در حوزه خدمات اعتباری (نیازسنجی، طراحی خدمات و ارزیابی اثربخشی)
-
شناسایی بازارهای هدف بر اساس شاخصهای سودآوری و ریسک اعتباری و ارائه راهکارهای نفوذ
-
ارائه الگویی جهت تعیین ترکیب بهینه پرتفوی مصارف
-
آسیب شناسی فرآیند بررسی طرحها در بانک رفاه و ارائه الگوی بهینه
-
تعیین شاخص¬های بهینه سنجش ریسک اعتباری در بانک رفاه
-
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ریسک اعتباری و بررسی روشهای اعتبارسنجی و ارائه راهکار
-
شناسایی شاخص های اعتبارسنجی و طراحی مدل برای مشتریان به تفکیک تسهیلات و خدمات
3- منابع انسانی
-
رفاهی
-
ارزیابی سطح رضایت یا نارضایتی از خدمات رفاهی، درمانی و ورزشی ...
-
بررسی تاثیر سلامت جسمی و روانی کارکنان بر عملکرد فردی و سازمانی
-
شناسایی عوامل موثر بر فشار روانی و بررسی رابطه آن با عملکرد فردی و سازمانی
-
شناسایی عوامل موثر بر فرسایش شغلی کارکنان و ارائه راهکارهای بهبود
-
-
بررسی بیماریهای سازمانی(تعارضات مخرب، شایعه سازی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، بی انگیزگی و ...):
-
آسیب شناسی وضعیت موجود در بانک و شناسایی دلایل بروز آنها
-
شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و یا تشدید بیماریهای سازمانی و ارائه راهکارهای سازمانی، واحدی و فردی
-
بررسی رابطه بین متغیرهای سازمانی (ساختار سازمانی، فرآیندها، مدیران و ...) با بیماریهای سازمانی
-
-
بررسی فرآیندهای نگهداشت و جبران خدمات
-
آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی و دسته بندی موانع (قانونی، ساختاری، نرم افزاری، فرآیندی و ...)
-
مقایسه تطبیقی با سایر بانکها و سازمانهای مشابه، بهینه کاوی و شناسایی بهترین تجارب
-
بررسی روابط بین متغیرهای موثر بر و متاثر از جبران خدمات
-
طراحی الگوی جبران خدمات ویژه بانک رفاه
-
ارزیابی اثربخشی فرآیند فعلی و شناسایی آثار و پیامدهای فردی و سازمانی فرآیند فعلی جبران خدمات
-
-
آموزش و توسعه دانش
-
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در خلق و توسعه عوامل فرهنگی اثرگذار بر مدیریت دانش
-
بررسی و تبیین مولفه های موثر بر طراحی دوره های آموزشی با تاکید بر اثربخشی آموزش
-
-
بررسی فرهنگ، اخلاق حرفه ای و ارزشهای سازمانی
-
ارزیابی وضع فعلی فرهنگ سازمانی و بررسی مشکلات و چالشها
-
شناسایی آثار رفتارهای نسل جدید بر ارزشها و فرهنگ بانک
-
ارزیابی آثار و پیامدهای کلان روندهای اجتماعی بر ارزشهای سازمانی
-
بررسی فرهنگ سازمانی بانک از منظر مدیریت ریسک و شناسایی آثار آن بر عملکرد بانک
-
-
بررسی قابلیتهای ویژه مدیران عالی و میانی و ارزیابی کیفیت ویژگیهایی نظیر
-
راهبری تغییرات همسو با استراتژی ها
-
تحلیل محیط بیرونی و درونی و شناسایی فرصتها و تهدیدات
-
جانشین پروری و ...
-
-
بررسی و شناسایی آثار و پیامدهای کلان روندهای اجتماعی بر فرآیندهای منابع انسانی
4- مسائل سازمانی
-
تعامل بین استراتژی، ساختار سازمانی، فرآیندها و فرهنگ سازمانی
-
بررسی میزان همسوئی بین استراتژیها و مدل کسب و کار بانک و ارائه راهکارهای بهبود
-
ارزیابی وضعیت فعلی انطباق و پشتیبانی استراتژیها، مدل کسب و کار، ساختار سازمانی و فرآیندهای بانک از یکدیگر و شناسایی گلوگاهها و ارائه راهکار
-
بررسی کفایت و ارزیابی اثربخشی ساختار سازمانی کلان و واحدهای بانک همسو با استراتژیها
-
ارزیابی فرهنگ سازمانی بانک و شناسایی چالشهای موجود و ارائه راهکار
-
ارزیابی روابط و پویاییهای بین ساختار سازمانی و فرآیندهای بانک، شناسایی مشکلات و ارائه راهکار
-
-
تعامل بانک رفاه با سازمان تامین اجتماعی
-
آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی فرضتها و چالشها
-
بررسی موضوع حاکمیت شرکتی در بانک
-
شناسایی راهکارهای افزایش سرمایه توسط سهامدار و ...
-
-
تعامل بانک با نهادهای قانونی (بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و ...)
-
آسیب شناسی فرآیند خط مشی گذاری حوزه بانکی
-
ارائه مدل مشارکت بانکها در تدوین قوانین و مقررات حاکم بر وضعیت بانکداری
-
بررسی تعارضات فیمابین بانکها و مجلس و ارائه راهکارهای قانونی
-
5- بازاریابی و روابط عمومی
-
مدیریت برند
-
شناسایی عوامل و موانع موثر بر خلق و ارتقای شهرت (برند)
-
تدوین برنامه جامع مدیریت برند بانک رفاه کارگران
-
ارزیابی برند بانک در حوزه های جغرافیایی کشور
-
-
مدلهای بانکداری و بومی سازی مدل کسب و کار
-
شناسایی مدلهای همکاری بانک با کسب و کارهای نوین براساس تحلیل محیط بیرونی و درونی
-
ارائه الگوی کسب و کار بانکداری شرکتی
-
ارائه الگوی کسب و کار بانکداری شخصی
-
بومیسازی الگوهای نوین بانکداری در کشور مانند بانکداری سرمایه گذاری، شرکتی، خصوصی، جامع و ...
-
تحلیل سناریوهای کلیدی آینده در بانکداری و راهبردهای مواجهه با آنها
-
طراحی مدل زنجیره ارزش کسب و کار بانک با رویکرد پویایی شناسی سیستمی
-
شناسایی الزامات ساختاری، فرآیندی و نیروی انسانی مدلهای بانکداری (جامع، شرکتی، اختصاصی و ...)
-
-
توسعه بازار
-
ارائه الگو جهت ویژهسازی خدمات بانکی بر اساس گونهشناسی مشتریان (جغرافیایی، درآمدی، فرهنگی و ...)
-
شناسایی عوامل موثر بر بانک پذیری کودکان و نوجوانان(نسل Z) با توجه به روندهای اجتماعی جامعه
-
ارزیابی خواستهها، نیازها، انتظارات و رفتارهای مالی فعلی و آتی مشتریان با تاکید بر مشتریان ممتاز
-
شناسایی عوامل و موانع موثر بر خرید خدمات بانکی الکترونیکی و موبایلی
-
بررسی و تحلیل آثار حضور استارتاپ ها بر عملکرد بانکها
-
ارزیابی پیادهسازی رویکرد نوین "مشتریمحوری" و ارائه راهکارهای عملیاتی درخصوص ویژهسازی خدمات بانکی برای گروههای مختلف مشتریان (Customer Centric)
-
شناسایی رفتارهای نوظهور و نیازهای مالی در حال شکل گیری جامعه و تبدیل به خدمات بانکی
-
بررسی پیاده سازی سوپرمارکتهای مالی در شعب بانک و شناسایی موانع و عوامل موثر بر اجرا
-
بررسی مزیت های رقابتی رقبا و شناسایی دلایل اختلاف با رقبا در شاخص هایی نظیر سهام بازار
-
-
بازاریابی در حوزه سلامت
-
تحلیل و شناسایی فرصتها و چالشهای بازار حوزه سلامت
-
تحلیل و شناسایی زنجیره ارزش هریک از بخشهای بازار سلامت
-
ارزیابی آمادگی بانک برای حضور در بازار سلامت و تبیین الزامات ساختاری و فرآیندی بانک
-
-
تامین مالی جمعی
-
تحلیل روندهای اجتماعی و شناسایی آثار و پیامدها و فرصتها و تهدیدهای موثر اجتماعی بر صنعت بانکداری
-
شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تامین مالی جمعی
-
بررسی آثار و پیامدهای تامین مالی جمعی بر صنعت بانکداری و تعیین کاربردهای آن
-
-
روابط عمومی
-
ارزیابی اثربخشی تبلیغات در انواع و نیز مراحل مختلف فرآیند در نواحی گوناگون جغرافیایی کشور
-
ارزیابی اثربخشی کانال های تعاملی بانک با نیروی انسانی
-
بررسی و شناخت فضای مجازی، تحلیل فرصت ها و تهدیدهای حضور تبلیغاتی بانک
-
انجام افکارسنجی مشتریان به صورت هدفمند
-
6- فناوری
-
شناسایی الزامات صنعت بانکداری برای ورود و بکارگیری پول مجازی
-
طراحی و تدوین فرآیند تجاری سازی خدمات نوین بانکی
-
بررسی و شناسایی کاربردهای فن آوری رایانش ابری در سیستمهای بانک
-
بررسی نقش امنیت در بانکداری مجازی و ارائه راهکار به منظور ارتقای سطح امنیت در بانک رفاه
-
بررسی موضوع مدیریت رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی و ارائه راهکارهای بهبود
-
آسیب شناسی خدمات بانکداری الکترونیک در کانال های ارتباطی مختلف و تعیین نقاط قوت و حوزه های قابل بهبود
-
بررسی بازدهی مالی سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه IT
7- اقتصادی و مالی
-
دوران پسا تحریم
-
شناسایی الزامات صنعت بانکداری ایران در فضای پسا تحریم
-
مقایسه سطح فعلی بانک رفاه با سطح مطلوب جهت حضور در بازارهای بین المللی و شناسایی الزامات
-
پیش بینی آینده صنعت بانکداری و بانک رفاه و ارائه راهکارهای عملیاتی
-
بررسی اثر تغییرات متغیرهای بانکی( شعب، نیروی انسانی، خدمات، زیرساخت و ...) بر عملکرد ارزی بانک
-
بررسی حذف تحریمها و شناسایی آثار و پیامدهای آن بر نظام بانکی
-
بررسی و شناسایی فرصتها و چالشهای تعامل بانک رفاه با بانکهای خارجی
-
مطالعه و شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان آتی در حوزه خدمات بین الملل
-
شناسایی ترجیحات سرمایه گذاری خارجی ها در ایران و معرفی راهکارهای ارائه خدمات ویژه به سرمایهگذاران خارجی
-
-
کلان روندها
-
بررسی آثار ر وند آتی متغیرهای اقتصادی بر نظام بانکی کشور
-
تحلیل آثار اقتصادی روندهای اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و فن آوری بر تجهیز و تخصیص منابع بانک
-
تحلیل روند متغیرهای پولی کلیدی نظیر نرخ ارز، نرخ سپرده، نرخ ذخیره قانونی و ... مبتنی بر رویکرد پویاییشناسی و تدوین سناریوهای احتمالی
-
-
روشهای درآمدزایی بانک
-
آسیب شناسی وضع موجود مدل کسب وکار فعلی بانک و ارائه مدلهای جدید
-
بهینه کاوی و شناسایی تجارب سایر بانکهای داخلی و خارجی به منظور معرفی راهکارهای افزایش سهم درآمدهای کارمزدی
-
ارزیابی روشهای بهبود بازاریابی و فروش خدمات الکترونیک
-
شناسایی عوامل موثر بر تقاضای مشتریان در استفاده از خدمات درآمدزا
-
-
عملکرد مالی بانک
-
آسیب شناسی ساختار هزینه درآمد بانک
-
مطالعه و ارزیابی راهکارهای بهبود نسبتهای مالی بانک با نگاه به استانداردهای بینالمللی و ریسک عملیاتی
-
شناسایی و ارزیابی ریسک عملیاتی در هریک از بخشهای عملیاتی بانک
-
بررسی مفهوم ریسک سیستمی، شناسایی و تحلیل ابعاد آن در بانک رفاه و ارائه راهکارهای کنترلی
-
شناسایی دارائیهای غیرمولد و ارائه راهکارهای عملیاتی در راستای تبدیل آن به دارائیهای مولد
-
شناسایی فعالیت های فاقد ارزش افزوده یا دارای ارزش افزوده کم با هدف کاهش هزینه های غیر عملیاتی
-
طراحی مدل پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت نقدینگی
-
-
تعامل بانک رفاه با بازار سرمایه
-
بررسی و امکان سنجی ظرفیت های بانک رفاه در جذب منابع بازار سرمایه
-
تحلیل و مقایسه پرتفوی سرمایه گذاری بورسی بانک رفاه با سایر بانک ها و ارائه راهکارهای بهینه سازی آن
-
بررسی و امکان سنجی راهکارهای کاهش سرمایه گذاری های بورسی بانک رفاه (با رویکرد کاهش فعالیت های بنگاه داری بانک ها)
-
بررسی نقش و تاثیر کاهش سرمایه گذاری بورسی بانک رفاه کارگران به نسبت های کفایت سرمایه
-
ارزیابی وضعیت مالی شرکتهای تابعه بانک (منجمله شرکت کارگزاری) و تعیین و تصمیمگیری در ارتباط با سرمایهگذاری خود از جمله انتخاب پرتفوی سرمایه بانک و حتی شرکتها
-
تعیین ساختار سرمایه بهینه بانک و شرکتهای وابسته
-
بهینهسازی سبد سرمایهگذاری بانک و همچنین سبد سهام صندوقهای سرمایه گذاری موجود در شرکت کارگزاری رفاه
-
-
موضوعات کلان اقتصادی
-
بررسی آثار و پیامدهای توام سیاست های کنترل پایه پولی و انضباط مالی بر عملکرد بانک رفاه
-
بررسی و ارزیابی تاثیر رونق و رکود بازارهای مالی (بازار سرمایه، ارز، مسکن و ...) بر سنجه های کلیدی عملکرد بانک رفاه
-
بررسی و آسیب شناسی پیامدهای نقش عمده نظام بانکی در تامین مالی کسب و کارها در اقتصاد ایران
-
امکان سنجی افزایش بهره وری و کاهش هزینه های عملیاتی با رویکرد ادغام و تملیک بانکها با یکدیگر
-
8- حقوقی و مطالبات
-
وصول مطالبات
-
بررسی دلایل ایجاد مطالبات بخش های مختلف اقتصادی به تفکیک تسهیلات و جغرافیایی
-
بررسی چگونگی وصول مطالبات و ارائه مدل جهت وصول مطالبات با حداقل هزینه و شناسایی راهکارهای نوین وصول مطالبات
-
طراحی و ارائه الگوی انگیزشی کارکنان برای پیشگیری از مطالبات
-
بررسی تأثیر اطاله دادرسی در روند پیگیری پروندههای بانکی ووصول مطالبات بانکها و ارائه راهکار بهینه
-
شناسایی علل طرح دعاوی متعدد اعسار و ورشکستگی مدیونین بانک و تأثیر آن در وصول مطالبات
-
بررسی اثر پرداخت تسهیلات مجدد به بدهکاران در بخشهای مختلف اقتصادی و تاثیر آن بر وصول مطالبات
-
بررسی تجربیات بانکهای خارجی و داخلی در پیشگیری و یا وصول مطالبات
-
-
مسائل حقوقی
-
بررسی چگونگی و ابعاد حقوقی مترتب بر توثیق اسناد تجاری وگواهی سپرده سایر بانکها
-
بررسی مسئولیت مدیران نسبت به تعهدات شرکت در قبال اسناد تعهدآور بانکی
-
بررسی اثربخشی ساز و کارهای حقوقی جدید در خصوص بهبود وصول مطالبات بانکها
-
بررسی راهکارهای افزایش اختیارات بانکها در توقیف حسابهای بدهکاران نزد سایر بانکها
-
بررسی و شناسایی راهکارهای مقابله با ورشکستگی صوری بدهکاران صوری
-
شناسایی راهبردهای حقوقی بانکها در دوران پساتحریم با نگاه به فرصت ها و تهدیدات نظام بانکی
-
9- ساختمان و منابع
-
• ساختمان :
-
ارزیابی اثربخشی و فرآیند مدیریت پروژه های بانک و شناسایی حوزه های قابل بهبود و ارائه راهکار
-
ارزیابی اثربخشی رویکردهای بانک در حوزه نگهداشت ساختمان ها
-
بررسی نما و فضای داخلی شعب ساختمان های ستادی و صفی و ارائه الگوی مناسب
-
-
منابع :
-
بررسی وضعیت فعلی مصرف منابع و حامل های انرژی در بانک و شناسایی حوزه های قابل بهبود و ارائه راهکارهای بهبود
-
شناسایی آلاینده های حاصل از فعالیت عملیاتی و اداری در بانک و بررسی آثار و ابعاد آن آنها بر سلامت نیروی انسانی
-
10- نظارتی:
-
نیروی انسانی :
-
بررسی تاثیر گسترش بانکداری الکترونیک بر میزان تخلفات کارکنان
-
بررسی رابطه مولفه های رضایت شغلی و انگیزه با تخلفات کارکنان
-
-
ریسک :
-
بررسی الزامات قانونی، نظارتی و سیاست گذاری بانک برای پیاده سازی و مدیریت ریسک تطبیق
-
شناسائی و ارزیابی ریسکهای هر یک از فرآیندهای بانک و تعیین راهکارهای پوشش آنها
-
طراحی نظام مدیریت ریسک منابع انسانی
-
-
مبارزه باپولشوئی :
-
ارائه الگویی جهت تشخیص ارتباطات مالی شبکهای به منظور شناسایی موارد مشکوک به پولشویی
-
مطالعه و شناسایی آثار و پیامدهای عدم اجرای قوانین مبارزه با پولشوئی از سوی بانکها
-
تعیین عوامل موثر بر شناسائی مشتریان پرریسک از منظر پولشوئی
-
-
حسابرسی :
-
ارائه الگوی جامع کاربردی داده کاوی برای حسابرسی داخلی بانک ها
-
بررسی و تعیین مقدار کمی استانداردهای شاخصهای صنعت بانکداری جهانی
- منبع:http://www.refah-bank.ir/portal/default.aspx?tabid=553
-