مجتمع آموزشی محمودm.educational complex

زیرنظرسازمان فنی حرفه ی دررشته های امورمالی وبازرگانی وفناوری اطلاعات و زبان انگلیسی وعربی

حسابداری کشتیرانی ها

، ۴:۵۴ ب.ظ

حسابداری شرکت های حمل و نقل در کنترل و بررسی امور مالی آن ها اهمیت زیای دارد. شرکت های حمل و نقل و باربری هم مانند هر کسب و کار دیگری به‌صورت ماهانه، هزینه‌ها، برگ خریدها و اسناد مالی مرتبط با صدور بارنامه‌ها را دارند و به خدمات حسابدارینیاز دارند. اما انواع روشهای حسابداری در تمام شرکت‌ها یکسان نیست. به همین دلیل حسابداری شرکت های حمل و نقل با دیگر شرکت‌ها هم در این اصول ثانویه متفاوت هستند و باید با توجه به آن ها انجام شود.

خدمات حسابداری شرکت های حمل و نقل

حسابداری شرکت های حمل و نقل و یا شرکت های باربری به معنی رسیدگی به حساب درآمدها، فاکتورها و هزینه ‌های قابل قبول مالیاتی و هزینه های دیگر است. در همه مشاغل، حسابرسی اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که تعداد فاکتورهای خرید و فروش و مدارک هزینه‌ها در شرکت های حمل و نقل بیش‌تر است، حسابرسی از مهم‌ترین تخصص‌ها در این شرکت‌ها به حساب می‌آید.

به عبارتی دیگر با توجه به آمار بالای حمل و نقل‌ها، باید حساب‌های مربوطه مدیریت شده و طبق برنامه پیش بروند. در این صورت حسابرسی تمام حساب و کتاب‌های شرکت به درستی انجام می‌شوند.

نکته مهم: در حسابداری شرکت های حمل و نقل باید یک حسابدار متخصص و آشنا با بارنامه‌ها حضور داشته باشد تا بتواند اطلاعات تمام حساب‌های این شرکت را با اطلاعات دقیق مانند تاریخ، مبلغ به عدد و حروف در فاکتورهایی تحت عنوان باربری ارائه دهد. بارنامه‌هایی که تحت بررسی حسابدار قرار می‌گیرند، شامل حق کمیسیون، حق اداره راه، حق پایانه و بیمه حمل بار هستند. علاوه بر این موارد، جمع تمام هزینه‌های خرج شده، سودها و درآمدها هم محاسبه می‌شوند.

تفاوت خدمات حسابداری شرکت های حمل و نقل با دیگر شرکت‌ ها

حسابداری یک علم گسترده است که خدمات آن با توجه به نوع کسب و کار با دیگر مجموعه ها فرق می کند. به همین دلیل اسناد و مدارک موجود در شرکت های حمل و نقل باعث شده حسابداری در این شرکت‌ها نسبت به شرکت های دیگر تخصصی‌تر باشد. همچنین حسابداری که رسیدگی به حساب‌های این شرکت‌ها را بر عهده دارد، باید روند حسابرسی در شرکت های باربری را به خوبی بلد باشد. در این صورت می‌تواند هزینه‌ها، سودها و درآمدها را ثبت و بررسی کند. این حساب و کتاب‌ها در شرکت های دیگر به اندازه شرکت های باربری، پیچیده نیست.

مراحل حسابداری شرکت های باربری

برای انجام حسابداری شرکت های باربری باید مراحل زیر انجام شود:

انبار نامه: انبار نامه یا رسید انبار، برگه‌های رسید و فاکتورهای خاصی هستند که حسابدار باید امور تحویل و تخلیه از انبار را به شکل صحیح پیگیری کند.

مرحله کریری: در این مرحله که کریری نام دارد، مدارک باربری بین‌المللی و شرکت های حمل و نقل هوایی ارائه می‌شوند که حسابدار باید در مرحله جداگانه‌ای آن‌ها را پیگیری و حسابرسی کند.

مرحله فورواردی: بخش دیگری از حسابداری در شرکت های حمل و نقل شامل عقد قرارداد با شرکت های سازنده محصولاتی است که این شرکت باربری قصد دارد بارهای آن‌ها را حمل کند. تولیدکنندگان یا گیرندگان کالاها، مدارک لازم را به شرکت باربری ارائه می‌دهند. حسابدار باید معاملات مالی با شرکت‌ها را پیگیری کند و دستمزد رانندگان را بپردازد.

دسته بندی هزینه ها و مخارج در حسابداری شرکت های باربری

برای حسابداری شرکت های حمل و نقل در اولین قدم یک حسابدار باید پیگیری حساب های شرکت را انجام دهد که عبارتند از:

حسابرسی خرج‌های عادی و اداری شرکت

حسابرسی مخارج لازم برای عرضه و فروش

مخارج مالی

حسابرسی و پرداخت دستمزد رانندگان و کارمندان

خرج‌های لازم برای موارد استهلاکی

علاوه بر موارد گفته شده حسابدار شرکت های حمل و نقل باید موارد زیر را هم در نظر داشته باشند.

حمل و نقل

انبارداری

بازاریابی

بسته ‌بندی

تبلیغات

حسابرسی هزینه حمل در داخل

حسابرسی حمل به خارج

حسابرسی حمل و نقل به داخل

حسابداری حمل و نقل در کسب و کارهای مختلف

حسابداری حمل و نقل در کسب و کارهای مختلف چه اهمیتی دارد؟

حسابداری حمل و نقل هوایی و زمینی بخش مهمی از صنعت لجستیک محسوب می شود. با کمک حسابداری حمل و نقل می‌توان منابع مالی و هزینه‌های حمل و نقل را مدیریت و بهینه‌سازی کرد. در ادامه توضیح می‌دهیم که حسابداری حمل و نقل چه اهمیتی دارد.

ارائه اطلاعات مالی به‌صورت دقیق: حسابداری شرکت های حمل و نقل کمک می‌کند مدیران، اطلاعات دقیقی از وضعیت حساب‌های شرکت داشته باشند. مدیران این شرکت‌ها با استفاده از اطلاعات به دست آمده، هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل را بررسی می‌کنند، برآورد جامعی از سود به دست آمده دارند و برای بهبود عملکرد مالیاتی شرکت بهتر تصمیم می‌گیرند.

بررسی و کنترل مقدار هزینه‌ها: مدیران با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط حسابداری حمل و نقل، هزینه‌ها را بررسی و کنترل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق بهینه‌سازی منابع مالی و حذف هزینه‌های اضافی، وضعیت و عملکرد مالی شرکت را بهبود ببخشند.

اخذ تصمیم‌های استراتژیک: مدیران با استفاده از اطلاعات حسابداری شرکت های حمل و نقل هوایی و زمینی می‌توانند برای تغییر روش‌های حمل و نقل، خرید جدیدترین تجهیزات و توسعه شبکه حمل و نقل تصمیم‌های بهتری بگیرند.

پیش بینی از امور مالی و برنامه‌ریزی برای آن: مدیران از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا تامین منابع مالی مورد نیاز و مدیریت هزینه‌های آینده شرکت را انجام دهند.

جلوگیری از مشکلات مالی و قانونی با رعایت الزامات آن: شرکت‌ها با کمک حسابداری حمل و نقل می‌توانند گزارش‌دهی، قوانین و مدیریت مالی را به طور دقیق رعایت کنند. با رعایت این الزامات جلوی خیلی از مشکلات مالی و قانونی گرفته می شود.

خدمات هزینه‌ های سربار در شرکت های باربری

هزینه های سربار هر چند مستقیم نیستند، اما تاثیر زیادی در مخارج دارند. مخارجی که مربوط به نقل‌وانتقالات هر کالایی با عنوان تولید غیرمستقیم هستند، هزینه‌های سربار در حسابداری شرکت های حمل و نقل محسوب می‌شوند. حمل محصولات اولیه و خام از انبار به خط تولید هم بخشی از این هزینه‌های سربار هستند.

ثبت در حسابداری شرکت های باربری به چه صورت است؟

ثبت اهمیت زیادی در امور حسابداری و کنترل بخش های مختلف مالی دارد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین تخصص‌هایی که باید یک حسابدار شرکت حمل و نقل داشته باشد، ثبت در حسابداری است. همه فاکتورها، رسیدها و اسناد عرضه شده در جریان مالی یک شرکت جزو ثبت اسناد حسابداری هستند که حسابرسی آن‌ها توسط نرم افزارهای مخصوصی صورت می‌گیرد. ثبت در حسابداری شرکت های حمل و نقل را باید به عنوان پایه و اساس حسابداری در این شرکت‌ها در نظر گرفت؛ زیرا در صورت کم کاری یا بروز مشکل در ثبت حسابداری اسناد، کل مسیر حسابداری در شرکت های باربری به مشکل می‌خورد.

ثبت اسناد مخارج باربری چیست ؟

اسناد مخارج باربری شامل اسنادی هستند که تعیین می‌کنند هزینه‌های بار باید بر عهده فرستنده یا گیرنده بارها باشد. بعد از توافق این موضوع بین خریدار و فروشنده، شرکت حمل و نقل هم باید در جریان این توافق قرار بگیرد. به طور کلی در شرکت های حمل و نقل اینکه چه کسی پرداخت هزینه‌ها را ثبت می‌کند و هزینه‌ها توسط فروشنده یا خریدار پرداخت می‌شوند، اهمیت زیادی دارند. اگر خریدار پرداخت هزینه‌های حمل و نقل را بر عهده بگیرد، کالا به‌صورت FOB بندر مبدا (پرداخت هزینه حمل و نقل + حمل و نقل به بندر) به فروش می‌رسد. اگر فروشنده، هزینه‌های حمل و نقل را بپردازد، کالا به‌صورت FOB بندر مقصد فروخته می شود.

پرداخت هزینه حمل و نقل توسط خریدار یا (FOB بندر مبدا)

در این حالت هزینه حمل و نقل توسط خریدار، پرداخت و در حسابی به عنوان حساب خرید کالا واریز می شود. در نتیجه هزینه حمل و نقل در حساب دارایی مربوطه قرار می‌گیرد. برخی از این موسسات، هزینه باربری را در حسابی تحت عنوان حمل بار یا حمل و نقل قرار می‌دهند و باقی مبلغ آن به حساب سود و زیان در پایان دوره مالی اضافه می شود. در برخی موارد فروشنده هزینه حمل و نقل توافقی با خریدار را همراه با حساب اصلی آن دریافت می‌کند. در این حالت اگر فروشنده تخفیفی بدهد، هیچ تخفیفی شامل هزینه حمل بار نمی شود.

پرداخت هزینه حمل و نقل توسط فروشنده یا (FOB بندر مقصد)

در این حالت هزینه حمل بار توسط فروشنده و در حسابی تحت عنوان هزینه حمل و نقل، هزینه تحمیل یا موارد مشابه پرداخت می شود. در ارتباط با سود و زیان فروشنده، مجموع این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های فروش نامیده شده است. در حالت FOB بندر مقصد، هزینه حمل و نقل به حساب مشتری واریز می شود. هیچ تخفیفی به هزینه حمل و نقل تعلق نمی‌گیرد و فقط شامل هزینه اصلی خود محصول و توافقی بین خریدار و فروشنده است.

نحوه محاسبه درآمد یک شرکت حمل و نقل

ادامه مطلب more_horiz
حسابداری کشتیرانی حسابداری حمل ونقل حسابداری
person موسس: یاسین طلاکار

آموزش گرامر زبان انگلیسی

، ۳:۵۹ ب.ظ

ه استمراري كامل ساده كامل استمراري
حال گذشته آينده آينده در گذشته
در اين مبحث، از توضيح صورتهاي ديگر زمان آينده در گذشته به دليل پيروي از قوانين زمان آينده و نيز همپوشاني داشتن با مباحث شرطيهـا و نقـل قـول غير مستقيم خودداري شده است.
1- حال ساده:
. ... + فعل ساده )مصدر بدون to( + فاعل
كاربرد زمان حال ساده: 1( بيان كارهاي عادي و تكراري كه معمولا با قيود تكرار )... ,every day, always, often, sometimes, never( همراه است.
“Every twelve months, the Earth circles the Sun.” “When does the train usually leave?”
2( بيان واقعيت و حقايق علمي. توجه كنيد كه لزومي ندارد مطلبي كه گوينده فكر ميكند درست است، حقيقت داشته باشد.
“Windows are made of glass.” “New York is a small city.”
3( كارهايي كه در آينده ي نزديك به طور قطع صورت ميگيرند )مثل جدول زماني.(
1
“The train leaves tonight at 6 PM.” “When does class begin tomorrow?”
“First I get up, then I have breakfast.”
4( كارهايي كه در زمان حال يكي پس از ديگري روي ميدهند. )first...then, after that(
5( بيان دستور العمل.
“Open your books at page 34.”
6( با افعال غير حركتي كه اگرچه بيانگر مفهوميادامه دار در زمان حال هستند، اما معمولاً با زمان حال استمراري به كـار نمـيرونـد. ايـن افعـال شـامل افعـال
حسي، افعال ربطي، و افعال مربوط به ادراك و تملك هستند. مانند:
“be, believe, belong, hate, hear, like, love, mean, prefer, remain, realize, see, seem, smell, think, understand, want, wish, ...”
“He needs help right now.”
“Do you have your passport with you?”

آموزش زبان انگلیسی گرامر زبان انگلیسی دستور زبان انگلیسی
person موسس: یاسین طلاکار
star_shine مطالب پيشنهادي
درحال بارگذاري نظرها