مجتمع آموزشی محمودm.educational complex

زیرنظرسازمان فنی حرفه ی دررشته های امورمالی وبازرگانی وفناوری اطلاعات و زبان انگلیسی وعربی

اولویت‌های پژوهشی بانک رفاه کارگران  سال 1396

، ۴:۵۱ ب.ظ

"توضیح اینکه اولویت های پژوهشی ذیل، صرفا جهت برای مقاصد دانشجویی و انجام پایان نامه و رساله مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تبیین گردیده است"

 

اولویت‌های پژوهشی بانک رفاه کارگران

سال 1396

 

1- بانکداری اسلامی

  • شناسایی موانع پیاده سازی حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و فنی و ... .بانکداری اسلامی و ارائه راهکارهای اجرایی

  • بررسی تجربیات بانکهای خارجی و شناسائی نوآوری های نوین تامین مالی اسلامی

  • تعیین شاخص و ارائه الگوی ارزیابی بانکداری اسلامی

  • بررسی تاثیر اجرای بانکداری اسلامی بر بهبود عملکرد سنجه‌های کلیدی بانک (کارایی و اثربخشی نظام بانکداری اسلامی)

  • آسیب‌شناسی اجرای بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور و ارائه راهکارهای مناسب با تاکید بر بانک رفاه

  • مقایسه تطبیقی خدمات بانک‌های اسلامی به منظور تدوین طرح‌های نوین جهت اجرا

  • بررسی الزامات اجرای مشارکت در سود و زیان(PLS) در بانک رفاه

  • مطالعه عقود جدید اسلامی با رویکرد بررسی تطبیق‌پذیری کامل با اصول شریعت

  • بررسی میزان آمادگی و پذیرش مدیران ارشد میانی و اجرایی بانک در اجرای کامل بانکداری اسلامی

2- اعتباری

  • بررسی مکانیزاسیون فرآیندهای اعتباری و شناسایی ریسک مترتب بر آن

  • آسیب شناسی وضع فعلی و ارائه الگو و تببین پرتفوی بهینه

  • بررسی عملکرد سایر بانک‌ها در حوزه خدمات اعتباری (نیازسنجی، طراحی خدمات و ارزیابی اثربخشی)

  • شناسایی بازارهای هدف بر اساس شاخص‌های سودآوری و ریسک اعتباری و ارائه راهکارهای نفوذ

  • ارائه الگویی جهت تعیین ترکیب بهینه پرتفوی مصارف

  • آسیب شناسی فرآیند بررسی طرح‌ها در بانک رفاه و ارائه الگوی بهینه

  • تعیین شاخص¬های بهینه سنجش ریسک اعتباری در بانک رفاه

  • شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ریسک اعتباری و بررسی روشهای اعتبارسنجی و ارائه راهکار

  • شناسایی شاخص های اعتبارسنجی و طراحی مدل برای مشتریان به تفکیک تسهیلات و خدمات

3- منابع انسانی

  •  رفاهی

    • ارزیابی سطح رضایت یا نارضایتی از خدمات رفاهی، درمانی و ورزشی ...

    • بررسی تاثیر سلامت جسمی و روانی کارکنان بر عملکرد فردی و سازمانی

    • شناسایی عوامل موثر بر فشار روانی و بررسی رابطه آن با عملکرد فردی و سازمانی

    • شناسایی عوامل موثر بر فرسایش شغلی کارکنان و ارائه راهکارهای بهبود

  • بررسی بیماریهای سازمانی(تعارضات مخرب، شایعه سازی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، بی انگیزگی و ...):

    • آسیب شناسی وضعیت موجود در بانک و شناسایی دلایل بروز آنها

    • شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و یا تشدید بیماریهای سازمانی و ارائه راهکارهای سازمانی، واحدی و فردی

    • بررسی رابطه بین متغیرهای سازمانی (ساختار سازمانی، فرآیندها، مدیران و ...) با بیماریهای سازمانی

  • بررسی فرآیندهای نگهداشت و جبران خدمات

    • آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی و دسته بندی موانع (قانونی، ساختاری، نرم افزاری، فرآیندی و ...)

    • مقایسه تطبیقی با سایر بانکها و سازمانهای مشابه، بهینه کاوی و شناسایی بهترین تجارب

    • بررسی روابط بین متغیرهای موثر بر و متاثر از جبران خدمات

    • طراحی الگوی جبران خدمات ویژه بانک رفاه

    • ارزیابی اثربخشی فرآیند فعلی و شناسایی آثار و پیامدهای فردی و سازمانی فرآیند فعلی جبران خدمات

  • آموزش و توسعه دانش

    • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در خلق و توسعه عوامل فرهنگی اثرگذار بر مدیریت دانش

    • بررسی و تبیین مولفه های موثر بر طراحی دوره های آموزشی با تاکید بر اثربخشی آموزش

  • بررسی فرهنگ، اخلاق حرفه ای و ارزشهای سازمانی

    • ارزیابی وضع فعلی فرهنگ سازمانی و بررسی مشکلات و چالشها

    • شناسایی آثار رفتارهای نسل جدید بر ارزشها و فرهنگ بانک

    • ارزیابی آثار و پیامدهای کلان روندهای اجتماعی بر ارزشهای سازمانی

    • بررسی فرهنگ سازمانی بانک از منظر مدیریت ریسک و شناسایی آثار آن بر عملکرد بانک

  • بررسی قابلیت‌های ویژه مدیران عالی و میانی و ارزیابی کیفیت ویژگیهایی نظیر

    • راهبری تغییرات همسو با استراتژی ها

    • تحلیل محیط بیرونی و درونی و شناسایی فرصتها و تهدیدات

    • جانشین پروری و ...

  • بررسی و شناسایی آثار و پیامدهای کلان روندهای اجتماعی بر فرآیندهای منابع انسانی

4- مسائل سازمانی

  • تعامل بین استراتژی، ساختار سازمانی، فرآیندها و فرهنگ سازمانی

    • بررسی میزان همسوئی بین استراتژیها و مدل کسب و کار بانک و ارائه راهکارهای بهبود

    • ارزیابی وضعیت فعلی انطباق و پشتیبانی استراتژیها، مدل کسب و کار، ساختار سازمانی و فرآیندهای بانک از یکدیگر و شناسایی گلوگاهها و ارائه راهکار

    • بررسی کفایت و ارزیابی اثربخشی ساختار سازمانی کلان و واحدهای بانک همسو با استراتژیها

    • ارزیابی فرهنگ سازمانی بانک و شناسایی چالشهای موجود و ارائه راهکار

    • ارزیابی روابط و پویاییهای بین ساختار سازمانی و فرآیندهای بانک، شناسایی مشکلات و ارائه راهکار

  • تعامل بانک رفاه با سازمان تامین اجتماعی

    •  آسیب شناسی وضع موجود و شناسایی فرضتها و چالشها

    • بررسی موضوع حاکمیت شرکتی در بانک

    • شناسایی راهکارهای افزایش سرمایه توسط سهامدار و ...

  •  تعامل بانک با نهادهای قانونی (بانک مرکزی، مجلس شورای اسلامی و ...)

    • آسیب شناسی فرآیند خط مشی گذاری حوزه بانکی

    • ارائه مدل مشارکت بانکها در تدوین قوانین و مقررات حاکم بر وضعیت بانکداری

    • بررسی تعارضات فیمابین بانکها و مجلس و ارائه راهکارهای قانونی

5- بازاریابی و روابط عمومی

  • مدیریت برند

    • شناسایی عوامل و موانع موثر بر خلق و ارتقای شهرت (برند)

    • تدوین برنامه جامع مدیریت برند بانک رفاه کارگران

    • ارزیابی برند بانک در حوزه های جغرافیایی کشور

  • مدلهای بانکداری و بومی سازی مدل کسب و کار

    • شناسایی مدلهای همکاری بانک با کسب و کارهای نوین براساس تحلیل محیط بیرونی و درونی

    • ارائه الگوی کسب و کار بانکداری شرکتی

    • ارائه الگوی کسب و کار بانکداری شخصی

    • بومی‌سازی الگوهای نوین بانکداری در کشور مانند بانکداری سرمایه گذاری، شرکتی، خصوصی، جامع و ...

    • تحلیل سناریوهای کلیدی آینده در بانکداری و راهبردهای مواجهه با آنها

    • طراحی مدل زنجیره ارزش کسب و کار بانک با رویکرد پویایی شناسی سیستمی

    • شناسایی الزامات ساختاری، فرآیندی و نیروی انسانی مدلهای بانکداری (جامع، شرکتی، اختصاصی و ...)

  • توسعه بازار

    •  ارائه الگو جهت ویژه‌سازی خدمات بانکی بر اساس گونه‌شناسی مشتریان (جغرافیایی، درآمدی، فرهنگی و ...)

    • شناسایی عوامل موثر بر بانک پذیری کودکان و نوجوانان(نسل Z) با توجه به روندهای اجتماعی جامعه

    • ارزیابی خواسته‌ها، نیازها، انتظارات و رفتارهای مالی فعلی و آتی مشتریان با تاکید بر مشتریان ممتاز

    • شناسایی عوامل و موانع موثر بر خرید خدمات بانکی الکترونیکی و موبایلی

    • بررسی و تحلیل آثار حضور استارتاپ ها بر عملکرد بانکها

    • ارزیابی پیاده‌سازی رویکرد نوین "مشتری‌محوری" و ارائه راهکارهای عملیاتی درخصوص ویژه‌سازی خدمات بانکی برای گروههای مختلف مشتریان (Customer Centric)

    • شناسایی رفتارهای نوظهور و نیازهای مالی در حال شکل گیری جامعه و تبدیل به خدمات بانکی

    • بررسی پیاده سازی سوپرمارکتهای مالی در شعب بانک و شناسایی موانع و عوامل موثر بر اجرا

    • بررسی مزیت های رقابتی رقبا و شناسایی دلایل اختلاف با رقبا در شاخص هایی نظیر سهام بازار

  •  بازاریابی در حوزه سلامت

    • تحلیل و شناسایی فرصتها و چالشهای بازار حوزه سلامت

    • تحلیل و شناسایی زنجیره ارزش هریک از بخشهای بازار سلامت

    • ارزیابی آمادگی بانک برای حضور در بازار سلامت و تبیین الزامات ساختاری و فرآیندی بانک

  • تامین مالی جمعی

    •  تحلیل روندهای اجتماعی و شناسایی آثار و پیامدها و فرصتها و تهدیدهای موثر اجتماعی بر صنعت بانکداری

    • شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تامین مالی جمعی

    • بررسی آثار و پیامدهای تامین مالی جمعی بر صنعت بانکداری و تعیین کاربردهای آن

  •  روابط عمومی

    • ارزیابی اثربخشی تبلیغات در انواع و نیز مراحل مختلف فرآیند در نواحی گوناگون جغرافیایی کشور

    • ارزیابی اثربخشی کانال های تعاملی بانک با نیروی انسانی

    • بررسی و شناخت فضای مجازی، تحلیل فرصت ها و تهدیدهای حضور تبلیغاتی بانک

    • انجام افکارسنجی مشتریان به صورت هدفمند

6- فناوری

  • شناسایی الزامات صنعت بانکداری برای ورود و بکارگیری پول مجازی

  • طراحی و تدوین فرآیند تجاری سازی خدمات نوین بانکی

  • بررسی و شناسایی کاربردهای فن آوری رایانش ابری در سیستمهای بانک

  • بررسی نقش امنیت در بانکداری مجازی و ارائه راهکار به منظور ارتقای سطح امنیت در بانک رفاه

  • بررسی موضوع مدیریت رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی و ارائه راهکارهای بهبود

  • آسیب شناسی خدمات بانکداری الکترونیک در کانال های ارتباطی مختلف و تعیین نقاط قوت و حوزه های قابل بهبود

  • بررسی بازدهی مالی سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه IT

7- اقتصادی و مالی

  • دوران پسا تحریم

    •  شناسایی الزامات صنعت بانکداری ایران در فضای پسا تحریم

    • مقایسه سطح فعلی بانک رفاه با سطح مطلوب جهت حضور در بازارهای بین المللی و شناسایی الزامات

    • پیش بینی آینده صنعت بانکداری و بانک رفاه و ارائه راهکارهای عملیاتی

    • بررسی اثر تغییرات متغیرهای بانکی( شعب، نیروی انسانی، خدمات، زیرساخت و ...) بر عملکرد ارزی بانک

    • بررسی حذف تحریمها و شناسایی آثار و پیامدهای آن بر نظام بانکی

    • بررسی و شناسایی فرصتها و چالشهای تعامل بانک رفاه با بانکهای خارجی

    • مطالعه و شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان آتی در حوزه خدمات بین الملل

    • شناسایی ترجیحات سرمایه گذاری خارجی ها در ایران و معرفی راهکارهای ارائه خدمات ویژه به سرمایه‌گذاران خارجی

  • کلان روندها

    • بررسی آثار ر وند آتی متغیرهای اقتصادی بر نظام بانکی کشور

    • تحلیل آثار اقتصادی روندهای اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و فن آوری بر تجهیز و تخصیص منابع بانک

    • تحلیل روند متغیرهای پولی کلیدی نظیر نرخ ارز، نرخ سپرده، نرخ ذخیره قانونی و ... مبتنی بر رویکرد پویایی‌شناسی و تدوین سناریوهای احتمالی

  • روشهای درآمدزایی بانک

    • آسیب شناسی وضع موجود مدل کسب وکار فعلی بانک و ارائه مدلهای جدید

    • بهینه کاوی و شناسایی تجارب سایر بانکهای داخلی و خارجی به منظور معرفی راهکارهای افزایش سهم درآمدهای کارمزدی

    • ارزیابی روشهای ‌بهبود بازاریابی و فروش خدمات الکترونیک

    • شناسایی عوامل موثر بر تقاضای مشتریان در استفاده از خدمات درآمدزا

  • عملکرد مالی بانک

    •  آسیب شناسی ساختار هزینه درآمد بانک

    • مطالعه و ارزیابی راهکارهای بهبود نسبتهای مالی بانک با نگاه به استانداردهای بین‌المللی و ریسک عملیاتی

    • شناسایی و ارزیابی ریسک عملیاتی در هریک از بخشهای عملیاتی بانک

    • بررسی مفهوم ریسک سیستمی، شناسایی و تحلیل ابعاد آن در بانک رفاه و ارائه راهکارهای کنترلی

    • شناسایی دارائیهای غیرمولد و ارائه راهکارهای عملیاتی در راستای تبدیل آن به دارائیهای مولد

    • شناسایی فعالیت های فاقد ارزش افزوده یا دارای ارزش افزوده کم با هدف کاهش هزینه های غیر عملیاتی

    • طراحی مدل پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت نقدینگی

  •  تعامل بانک رفاه با بازار سرمایه

    • بررسی و امکان سنجی ظرفیت های بانک رفاه در جذب منابع بازار سرمایه

    • تحلیل و مقایسه پرتفوی سرمایه گذاری بورسی بانک رفاه با سایر بانک ها و ارائه راهکارهای بهینه سازی آن

    • بررسی و امکان سنجی راهکارهای کاهش سرمایه گذاری های بورسی بانک رفاه (با رویکرد کاهش فعالیت های بنگاه داری بانک ها)

    • بررسی نقش و تاثیر کاهش سرمایه گذاری بورسی بانک رفاه کارگران به نسبت های کفایت سرمایه

    • ارزیابی وضعیت مالی شرکتهای تابعه بانک (منجمله شرکت کارگزاری) و تعیین و تصمیم‌گیری در ارتباط با سرمایه‌گذاری خود از جمله انتخاب پرتفوی سرمایه بانک و حتی شرکتها

    • تعیین ساختار سرمایه بهینه بانک و شرکتهای وابسته

    • بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری بانک و همچنین سبد سهام‌ صندوق‌های سرمایه گذاری موجود در شرکت کارگزاری رفاه

  • موضوعات کلان اقتصادی

    • بررسی آثار و پیامدهای توام سیاست های کنترل پایه پولی و انضباط مالی بر عملکرد بانک رفاه

    • بررسی و ارزیابی تاثیر رونق و رکود بازارهای مالی (بازار سرمایه،‌ ارز، مسکن و ...) بر سنجه های کلیدی عملکرد بانک رفاه

    • بررسی و آسیب شناسی پیامدهای نقش عمده نظام بانکی در تامین مالی کسب و کارها در اقتصاد ایران

    • امکان سنجی افزایش بهره وری و کاهش هزینه های عملیاتی با رویکرد ادغام و تملیک بانکها با یکدیگر

8- حقوقی و مطالبات

  • وصول مطالبات

    • بررسی دلایل ایجاد مطالبات بخش های مختلف اقتصادی به تفکیک تسهیلات و جغرافیایی

    • بررسی چگونگی وصول مطالبات و ارائه مدل جهت وصول مطالبات با حداقل هزینه و شناسایی راهکارهای نوین وصول مطالبات

    • طراحی و ارائه الگوی انگیزشی کارکنان برای پیشگیری از مطالبات

    • بررسی تأثیر اطاله دادرسی در روند پیگیری پرونده‌های بانکی ووصول مطالبات بانک‌ها و ارائه راهکار بهینه

    • شناسایی علل طرح دعاوی متعدد اعسار و ورشکستگی مدیونین بانک و تأثیر آن در وصول مطالبات

    • بررسی اثر پرداخت تسهیلات مجدد به بدهکاران در بخش‌های مختلف اقتصادی و تاثیر آن بر وصول مطالبات

    • بررسی تجربیات بانکهای خارجی و داخلی در پیشگیری و یا وصول مطالبات

  • مسائل حقوقی

    • بررسی چگونگی و ابعاد حقوقی مترتب بر توثیق اسناد تجاری وگواهی سپرده سایر بانک‌ها

    • بررسی مسئولیت مدیران نسبت به تعهدات شرکت در قبال اسناد تعهدآور بانکی

    • بررسی اثربخشی ساز و کارهای حقوقی جدید در خصوص بهبود وصول مطالبات بانک‌ها

    • بررسی راهکارهای افزایش اختیارات بانک‌ها در توقیف حساب‌های بدهکاران نزد سایر بانک‌ها

    • بررسی و شناسایی راهکارهای مقابله با ورشکستگی صوری بدهکاران صوری

    • شناسایی راهبردهای حقوقی بانکها در دوران پساتحریم با نگاه به فرصت ها و تهدیدات نظام بانکی

9- ساختمان و منابع

  • • ساختمان :

    • ارزیابی اثربخشی و فرآیند مدیریت پروژه های بانک و شناسایی حوزه های قابل بهبود و ارائه راهکار

    • ارزیابی اثربخشی رویکردهای بانک در حوزه نگهداشت ساختمان ها

    • بررسی نما و فضای داخلی شعب ساختمان های ستادی و صفی و ارائه الگوی مناسب

  •  منابع :

    • بررسی وضعیت فعلی مصرف منابع و حامل های انرژی در بانک و شناسایی حوزه های قابل بهبود و ارائه راهکارهای بهبود

    • شناسایی آلاینده های حاصل از فعالیت عملیاتی و اداری در بانک و بررسی آثار و ابعاد آن آنها بر سلامت نیروی انسانی

10- نظارتی:

  • نیروی انسانی :

    • بررسی تاثیر گسترش بانکداری الکترونیک بر میزان تخلفات کارکنان

    • بررسی رابطه مولفه های رضایت شغلی و انگیزه با تخلفات کارکنان

  • ریسک :

    • بررسی الزامات قانونی، نظارتی و سیاست گذاری بانک برای پیاده سازی و مدیریت ریسک تطبیق

    • شناسائی و ارزیابی ریسکهای هر یک از فرآیندهای بانک و تعیین راهکارهای پوشش آنها

    • طراحی نظام مدیریت ریسک منابع انسانی

  • مبارزه باپولشوئی :

    • ارائه الگویی جهت تشخیص ارتباطات مالی شبکه‌ای به منظور شناسایی موارد مشکوک به پولشویی

    • مطالعه و شناسایی آثار و پیامدهای عدم اجرای قوانین مبارزه با پولشوئی از سوی بانکها

    • تعیین عوامل موثر بر شناسائی مشتریان پرریسک از منظر پولشوئی

  • حسابرسی :

    • ارائه الگوی جامع کاربردی داده کاوی برای حسابرسی داخلی بانک ها

    • بررسی و تعیین مقدار کمی استانداردهای شاخصهای صنعت بانکداری جهانی

    • منبع:http://www.refah-bank.ir/portal/default.aspx?tabid=553
person موسس: یاسین طلاکار
star_shine مطالب پيشنهادي
درحال بارگذاري نظرها